20. March 2019 · Comments Off on Starbucks vs 5 To Go – marketing si brand · Categories: Romania

Motto:
Fiat Justitia,et pereat mundus !

Starbucks a fost umilit (chiar batjocorit) de către 5ToGo prin defaced-ul mesajului lor comercial din panotajul stradal viral în rețelele sociale.
5 To Go a plasat un panou publicitar în continuarea panoului lor publicitar, copiind elemente de identitate de brand:
– Font
– Culoare (verdele starbucks)
– Mesaj
– Tonalitate
– CapsLock
etc

5 To Go nu s-a limitat doar la un panou pus provizoriu ci a și premeditat tot acest spectacol cu un drive viral, prin retelele social media cu ajutorul hashtagului, fără a avea nici un fel de dorință de a câștiga imagine cinstitci de a rupe din cota de piaa în mod direct.

Ca să fim cinstiți până la capăt, nici marketingul Starbucks nu a fost nici el prea OK încercând să captureze pozitie dominantă prin incercarea de a captura numărul „5”-ul din nucleul identității de brand al 5 To go, cumva și-au meritat-o și ei… dacă ar fi fost să joace corect ar fi ales 4 sau 6 lei… Starbucks a atacat în forță cu bugetul său de marketing COLOSAL… 5 to go i-a dat lovitura sub centură.. pardon.. panou publicitar…

Rezultatul este coliziunea două marketinguri făcute neprofesionist ce au dus la un viral pe rețelele sociale: Starbucks care încearcă să captureze identificatorul și atributul principal de brand de la 5 to go, mai exact numărul 5 de la 5 To Go prin campanii publicitare generoase  ”brute-force” , 5 To Go care încearcă să captureze asociere cu identitatea de brand a lui Starbucks (cum i-a bătut Țepeș pe turci deghizându-se în turci și intrând noaptea în tabăra lor).

Greșeala Starbucks a fost că l-a băgat în seamă pe 5ToGo.
5ToGo de la bun început a copiat stilul de branding al Starbucks, a continuat cu deschiderea ”obraznică a unui 5ToGo lângă Starbucks-ul de la Victoriei (care este ”Nava Amiral” a Starbucks) cu panotaj stradal acolo ”More coffee for less BUCKS” .
Bucks- Starbucks, ati prins nuanța?
Apoi Starbucks a făcut greșeala să îi răspundă prostului, s-a pomenit apoi în conversatie cu el. ”Prostul” (5toGo) l-a dus la același nivel cu el și i-a dat chelfăneala binemeritată :)))

Acum, dacă pui un prost lângă un deștept, brusc prostul va părea mai deștept, așa-i?

Rezultatul viralizării imaginii cu pricina? Conform Pagina de Media care au catalogat asta drept ”marketing inteligent” și nu concurență neloială,

+ 2,000,000 reach organic
+20.000 de like-uri pe Instagram
+25.000 de like-uri pe Facebook
Au crescut pe Instagram cu 1.400 de followeri și 1.700 pe Facebook în numai 24 de ore…
Vânzările 5ToGo au crescut cu 15% și sunt în creștere!!!!

Să ne lămurim, aici nu este vorba de ”marketing inteligent” ci de agilitate business+concurență neloială, Starbucks fiind un colos cu picioare de lut în comparațiecu 5 to go deoaree dacă se pune la mintea challengerului, îl crește ca imagine.. interesant.. așa-i?

Acestei campanii virale a 5 to go s-au alăturat și alți hoitari mai mici, sau șacali indigeni dornici să preia și ei din succesul acesta neașteptat, distribuind postările 5 to go:
Ted’s
Taverna Racilor
BigBrands Outlet
&small coffee shops

:))

Din start anunț că nu am nici un fel de doză de subiectivism, nu consum aceste 2 cafele din simplul motiv că prefer cafeaua de calitate, le-am gustat pe ambele în circumstanțe accidentale și pot să spun că sunt două cafele mediocre, departe de o cafea de calitate. In extremis, presupunând că aș fi subiectiv, atitudinea mea este cunoscută ca favorizantă îîn privința brandurilor românești împotriva lacomelor corporatii transnaționale, deci în mod subiectiv ar fi trebuit să iau apărarea sau chiar să laud 5 To Go pentru ”isprava” lor, dar acest atac fiind insă departe de orice cavalerism, denotând o lașitate perversă, , nici vorbă fiind de creativitate… un fel de ”perversă ca pe Târgul Ocna” în domeniul marketingului..

Urmarea isprăvii lui 5 To Go este devastatoare pentru Starbucks în România, actualul consumator de STATUT Starbucks nu își va mai dori să se asocieze ca imagine cu un brand umilit public de un challenger cu mult inferior ca mărime / putere / vechime /experiență / tradiție etc.

Cel care cumpără Starbucks în România este în cea mai mare parte motivat de dorința de a arăta că este o persoană de succes, de regulă un ipocrit care vrea să arate că pentru el o cafea scumpă la pachet e ceva ce își permite în mod curent…

În materie de branding 5 To Go a fost pozitionat și creat de la bun început ca un fake de miniStarbucks românesc-hipsteresc-low-bugdet, orice creator de branduri cu o minimă experiență poate observa multiple similitudini de BRAND ale 5 to go cu Starbucks făcute în scopul asocierii ca imagine de brand cu acesta din urmă, din dorința de a captura din marketingul si munca de creatie si dezvoltare a brandului Starbucks, un fel de haiducie marketing,  care nu seamănă nicidecum cu Robin Hood care era nobil expropriat, nu un târtan care își pune fake-uri:

  • Culoarea verde
  • Paharele
  • Conceptul de fast food
  • Packageul

Fularele de la Burbey nu se mai fac de către Burbery pentru că au fost așa de bine falsificate si atât de multe fake-uri cu fulare Burbery au apărut încât Burbery a fost nevoie să renunțe la aceste fulare pentru a nu se asocia imaginea de brand cu un fake… Urmarea a fost că disparitia fularelor Burbery care erau nucleul de bază al Burbery ca imagine de brand… a dus la scăderea generală a vânzărilor celorlalte produse Burbery.

Evident, există cazuri în care fake-urile pot ridica un brand, cum ar fi tricourile lacoste sau Levi s care aduc un plus de notorietate salutară acestor branduri oarecum învechite

5 To Go a mers de data aceasta mult prea departe, chiar și ei au fost surprinși de viralitea unui un atac fățiș de tipul #NUDOARLUNI (scris cu CapsLock la fel ca și Starbucks)  Din punctul meu de vedere, ceea ce a făcut 5 To Go este la fel de pueril / prostec ca si cum ar fi platit golănași să pună la 300 metri distanță de cafenea / vulcanizare pioneze / cuie pe șoseaua unde trec turisti ca automobilele acestora sa faca pana si sa opreasca la vulcanizarea lor si eventual sa le mai vândă si o limonada cât timp se răcoresc de naduf…

La această dată / oră,21 Martie 2019 – 00:00 Starbucks România nu are nici un fel de reactie de presă la acest incident viral, zilele acestea Starbucks va avea un mesaj, să sperăm că pe măsură.. tăcerea companiei Starbucks pe marginea acestui incident nu prevestește nimic bun pentru 5 To Go…

Astazi la ora 10:00 Starbucks a dat iar rasol, este umilit pe propria lor pagina de fani facebook la fel cum Ponta Mickey Mouse a fost umilit in comentarii pe propria lui pagina de fani Facebook in campania electorala.

 

Starbucks încasează în continuare de la challengerul 5togo mesajele virtale si memele publicului de pe Facebook

 

 

sau

 

sau STARBUCKS va prefera tăcerea deoarece…

sau altfel 5 To Go ar câștiga simpatia publicului la fel ca David Vs Goliat

Starbucks este umilit și batjocorit masiv în online-ul românesc, rezultatul acestui mesaj viral agresiv aducând prejudicii imese de imagine prin deducerea faptului că pretul produselor Starbucks sunt nejustificat de scumpe în raport cu calitatea acestora

Imaginea aceasta a fost distribuită cu multă sârguință de către cei care nu își permit în fiecare zi un Starbucks și care visează ca într-o zi să aibe o prăvălie mică la fel ca 5 to go care să ”le-o tragă” de milioane unor branduri mari la fel cum ”le-a dat rekt” 5 to go la Starbucks.

Bannerul a fost plasat cu REA CREDINȚĂ în continuarea / completarea banerului Starbuck și nu întâmplător sau cu acordul de bună vecinătate al Starbucks adăugând/sabotând elemente de IDENTITATE DE BRAND ale Starbucks, mai exact, culoarea verde la cuvântul LUNI. Hashtagul a fost folosit sub forma unui haștag din același mood ca și rezist ca fel de rebeliune, dizidență. Legea 11/1991: Reclama comparativă, implicând elemente de neloialitate în scopul obținerii unor avantaje de piață este ilicită.”denigrarea unui competitor sau a produselor/serviciilor sale, realizată prin comunicarea ori răspândirea de către o întreprindere sau reprezentantul/angajatul său de informaţii care nu corespund realităţii despre activitatea unui concurent sau despre produsele acestuia, de natură să îi lezeze interesele;”

Conform INTERBRAND, valoarea brandului Starbucks este de peste 9 Miliarde de Dolari, adica a imaginii, valoarea imaginii Starbucks reprezentând aproape o treime din valoarea sa efectivă 30 Miliarde Dolari , orice atac la calitatea, claritatea, coerența, consistența brandului Starbucks având rezultantă directă pierdere mari financiare până la faliment.

În cazul de fațp avem de a face cu:
– Ridiculizarea brandului
– Minimizarea experienței brandului
– Minimizarea valorii produselor brandului

Legea 11/1991 care descrie CONCURENȚA LOIALĂ  

Din această lege citez:
concurenţă loială – situaţia de rivalitate de piaţă, în care fiecare întreprindere încearcă să obţină simultan vânzări, profit şi/sau cotă de piaţă, oferind cea mai bună combinaţie practică de preţuri, calitate şi servicii conexe, cu respectarea uzanţelor cinstite şi a principiului general al bunei-credinţe

orice alte practici comerciale care contravin uzanţelor cinstite şi principiului general al bunei-credinţe şi care produc sau pot produce pagube oricăror participanţi la piaţă

La care se adaugă Legea nr. 158/2008 privind publicitatea inselatoare si publicitatea comparativa

”publicitate – orice forma de prezentare a unei activitati comerciale, industriale, artizanale sau liberale, in scopul promovarii vanzarii de bunuri ori servicii, inclusiv bunuri imobile, drepturi si obligatii; b) publicitate inselatoare – publicitatea care, in orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce in eroare persoanele carora i se adreseaza ori care iau contact cu aceasta si care, din cauza caracterului inselator, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciaza ori poate prejudicia un concurent”

Cum este posibil ca o asemenea lipsă de respect / etică / moralitate pentru regulile elementare de publicitate și comunicare al unui brand să fie posibilă?

În primul rând incompetența și impostura. Se știe că actualii absolvenți de facultăți au nivelul academic și de bun simț la jumătate, poate chiar la sfert comparativ cu generațiile de acum 20-30 de ani. Faptul că noua generație este incapabilă să ducă un raționament în zonele superioare conștiinței și comprehensiunii fac ca să trateze cu superficialitate, ușurință asta.

Pentru brandul Starbucks în care s-a investit foarte mult, brandul reprezentând mai mult de 30% din valoarea companiei, iar atacul la nivelul de BRAND / Imagine este unul care poate aduce prejudicii imense financiare acestuia.

Dacă hipsterii care nu își permit ”statutul” de consumator de Starbucks datorită prețului prohibitiv au sărit în elogii că este o minunată extraordinară campanie de gherila marketing, țin să îi contrazic ca fiind un sabotaj, pervers și lipsit de fair play în publicitate.

5togo nu se află la primul său atac la adresa Starbucks, acum ceva timp când au deschis o nouă locație în apropierea unui Starbucks. Atunci, românii au folosit sintagma “More coffee, less bucks”, acelasi pattern de sabotaj folosind identitatea de brand a Starbucks

În mod evident, pentru cineva care nu are o minimă cultură în branding, ne-citind cărți cum ar fi:
– No Logo – Naomi Klein
– Branding pe frontul de est – Aneta Bogdan
– Manual de branding – Wally Olins
– Branding – Don Sexton
… le este aproape imposibil să înțeleagă ce efect devastator, dăunător și ce prejudicii de imagine imense au pentru brandul victimă aceste atacuri grave folosing un drive viral.

Cei care iau apărarea cu argumente de genul:
1. A mai fost așa ceva …. se practică
Da, a mai fost dar între branduri de mărimi SIMILARE și cu acorduri semnate de ambele părți, nu pe la spate, acorduri care au fost NEGOCIATE si stabilite de cele două branduri implicate, de comun acord în anumite limite cu un plan de desfășurare bine pus la punct.
Așa ceva a fost și în România sub forma #traiascacapravecinului sau branduri care apartin aceleiasi corporatii

2. Guerilla Marketing – păi guerilla marketing este nu când ataci direct un brand ci când găsești mijloace creative care nu aduc atingere brandului concurent. De exemplu hashtagul este guerilla marketing, umorul este guerilla marketing, viralul este guerilla marketing dar nu căcănăria

3. Real time marketing – Ok, bannerul a fost pus intentionat 1 zi acolo, dar dacă cineva dă în fața concurentului un pumn sau se pișă la propriu sau la figurat pe acel concurent într-un Live pe Facebook… cu ce e mai presus decât marketingul clasic?

4. Hijack Marketing – poți să capturezi o idee, dintr-o altă industrie,din alt domeniu,  ceva de genul #rezist5togo #sîeuToGo . dar nu #daumuieStarBucksToGo care este concurent direct.

Revenind la idee, nu iau apărarea Starbucks, care au o cafea mai proastă decât a 5 To Go si mult mai scumpă, ca optiune oricând as prefera un 5 to go datorat pretului, in mod clar, deci nu imi este simpatic Starbucks deloc versus 5 To Go, dar iau atitudine în fața unor asemenea practici necivilizate, necinstite, neprofesioniste… incidentul acesta are loc pe fondul excesului de brand al Stabucks si slabei calitate a serviciului si produselor sale, dovadă stau ratingurile negative de pe Facebook majoritare de acolo.. le puteti vedea aici 

Ratingurile Negative pentru Starbucks sunt predominante pe Facebook si nu pe Google Maps deoarece cei care nu își permit o cafea scumpă sunt cei care dau ratinguri negative si le dau pe Facebook si mult prea rar pe Google. Pe Google Maps, ratingurile sunt acordate mai mult de catre persoanele care isi permit sa cumpere in mod frecvent o cafea la Starbucks, iar de regula oamenii cu bani nu dau ratinguri negative, pentru că au un caracter mai nobil și nu le stă în fire să facă rău cuiva.

Pe de altă parte, 5 To Go si-a jucat bine cărțile deoarece acesta are rating maxim pozitiv pe Facebook

Sper din toată inima ca Oficiul Concurentei sa aplice o amenda usturatoare la 5 to go pentru practici concurențiale neloiale care să le depaseasca profitul castigat din acest circ viral, dar nu falimentul 5 to go, împreună cu scuze de rigoare ale 5 To Go.

Mă doare să observ reacția admirativă a atât de multor oameni cu privire la acest marketing deșănțat care sfidează limitele unei concurențe loiale, corecte și oneste.

Din estimările mele personale, acest atac este posibil să îi aducă la Starbucks în România pierderi de 10% anul acesta dacă 5 To Go nu își cere scuze în mod public, aceasta cota de piata pierduta de Starbucks ar intra in mod direct conturl 5 To Go. 

Într-o societate cu adevarat democratica, Justitia este principalul pilon al democratiei sau, daca vreti, principalul indicator al nivelului si calitatii unei democratii autentice. Nu intamplator acestui tip de stat i se mai spune si stat de drept. Nu intamplator occidentalii tin atat de mult la independenta Justitiei, ea constituind in acelasi timp si garantul democratiei adevarate.

Justitia insa nu cade nici ea din cer. Ea este produsul societatii in care traim si, in general, nu este nici mai buna, nici mai rea decat aceasta.

Nedreptatea lasata in voie si injustitia din eroare si interes alaturate hotiei nepedepsite au facut prea mult rau Romaniei si romanilor, ajunsi astazi in urma acestui parcurs nefericit, deopotriva, saracii si bolnavii Europei.

De fapt, toată această manea marketing se va lăsa prin achizitia de către Starbucks a 5 To Go… va apărea încă un român milionar care își va lua o nevastă cu 20 de ani (cel puțin) mai tânără…

END….

 

 

 

Comments closed.