Econ

Un pic despre literatura corporatist / consumista via Linkedin.com

De o buna bucata de vreme sunt uimit cat de apreciata este literatura de tip “Retete de succes” si popularitatea extinsa ce o are la noi in tara.
Asa cum trendul retelelor sociale isi urmeaza normal cursul de o luna sau 2 mi-am facut si eu profil pe Linkedin pentru a tine legatura cu fostii/prezenti colegi, clienti, prieteni, este inca un teritoriu neatins de spiritul de turma tip “hi5” dar care cu siguranta va avea actuala soarta a Facebook-ului in mai putin de 2-3 ani.
Ce imi place in mod deosebit la aceasta retea sociala este sa ma uit la “cartile citite” ale utilizatorilor,  am remarcat repede cu mare uimire  ca la majoritatea utilizatorilor linkedin ca nu isi posteaza cartile citite,sunt sigur ca in cele mai multe cazuri cartile citite nu sunt prea “glorioase” si nu pentru ca acea sectiune este putin interesanta deoarece la sectiunea “grupuri” sunt cazuri incare unii utilizatori au si 30 de grupuri la care sunt participanti ( de regula Google sau branduri asemanatoare)
EXISTA  totusi unii utilizatori care citesc carti, cam 10% dintre utilizatori Linkedin care au carti citite, dar din pacate in aproape toate cazurile citite fac parte din literatura tip corporatist cum ar fi:
– Istoria Google
– Istoria Microsoft
– Limbajul nonverbal, limbajul paraverbal, vanzari, management, secretele succesului, negociere, marketing, utilizare PC,

Intentionat nu am inclus aici Dictionarele de limbi straine, cred ca acestea merita sa ramane la nivelul “ghid de conversatie”, ma intreb totusi unde sunt cartile de literatura clasica sau autorii clasici din domeniu:
– Economie – Adam Smith, Keynes, Thomas Malthus, sau macar un comunist Marx :).
– Psihanaliza – Jung, Freud, Adler, Pontalis sau macar un Paskal Bruckner sau Mielu Zlate
– Drept – Iustinian, Montesquieu, Aristotel, John Locke
– Sociologie – Auguste Comte, Emile Durkheim sau Dimitrie Gusti
– Retorica – Platon, Marc Aureliu, Noica,
– Marketing – Philip Kotler

La prima vedere par a fi “teorii moarte”, de data aceasta nu cronologia lucrarilor este “veriga slaba” ci clasicul domeniului, manierele bune le invatam de la parinti.
Nu ai cum sa aprofundezi in deplina constiinta de cauza un domeniu daca nu ii stii istoria sa, fundatia sa, este ca si cum ai construi fara fundatie, cladirea va fi frumoasa, moderna, colorata dar fara stabilitate, in mod cert nici prea inalta nu va fi pentru ca fiecare vanticel ar aduce-o la un nivel corespunzator de stabilitate a centrului de gravitatie in raport cu terenul.

De exemplu am participat la o intalnire cu cativa specialisti (recunoscuti) din Romania in domeniul Search Engine Optimizer si Search Engine Marketing, acestia bine pregatiti si la curent cu toate informatiile GOOGLE (numai google), atestate in domeniu, avand un portofoliu respectabil de clienti si parteneri in domeniul SEO / SEM,  la un moment dat am deschis un subiect despre marile portaluri Web din perioada 1995-2000 si am observat ca nu cunosteau detalii, am zis totusi ca este scuzabil deoarece sunt totusi tineri, a fost insa o mare uimire sa observ ca nu auzisera de Submit Wold de la Trellian prin care se facea promovarea SEO – SEM la inceputul anilor 2000 ca cel mai eficient utilitar, de data aceasta nu amai fost scuzabil ca un specialist de top national in domeniul SEO / SEM Internet sa nu stie despre ce este vorba.

Revenind la tema cartilor clasice, dincolo de absenta intelepciunii trecutului, nefiind vorba doar de simpla istorie, ma intristeaza lipsa aproape completa a autorilor clasici din cultura managerilor si mai ingrijorator, a managerilor din companiile mari si top managerilor a informatiilor bazale.
Consider ca informatia de actualitate, moderna,  nu poate fi asimilata si exploatata nici macar 50% daca nu isi are o FUNDATIE in cunoasterea notiunilor de baza de unde s-a pornit un domeniu.

Cred cu tarie ca 80% din problemele actuale ale managerilor romani provin din carentele de informare din sursele PRIMORDIALE din domeniu, retetele de succes din  “best sellere” sau “trainingul corporatiei” sunt asa de superficiale si irelevante incat de la un nivel deja nu mai sunt de absolut nici un folos.

Daca pentru a vinde cateva dopuri sau pahare este suficient sa te imbraci in costum, ca sa vinzi un vapor sau o corporatie este vital sa stii mai mult decat un manual de vanzari.

Dar poate nu le mai plac cartile europene? Atunci sa le recomandam niste autori americani:
– Desmond Morris
– Alfred Toffler
– Benjamin Franklin
– Mark Twain
– Ernest Hemingway
– Edgar Alan Poe
– Charles Sanders Peirce
– William James
– John Dewey
– …..

Oare nu cumva si studiul/lectura s-a beverlihizat sau AMWAY-izat la noi? 🙂
Cred ca din cartonul cartilor tip “best seller” sunt fabricati vedetele de carton si managerii de unica folosinta 🙂

Nu as vrea sa inchei minimizand rolul literaturii tip “best seller”, ea are un rol care nu trebuie sa fie bazal, nu se poate ajunge prea departe sau construi afaceri solide fara principii solide. Da, este adevarat asigura un succes de moment garantat, dar la fel ca in fabula Magarul si Vulpea, vulpea fuge de magarul imbracat in piele de leu in primele momente dar cand incepe sa raga magarul, vulpea isi da seama ca nu este un leu ci un magar costumat in leu.

Ihaaaaaaa! 🙂

P.S. Cand terminasem facultatea nu stiam nici o poezie pe de rost (stiam sute de versuri si citate din poezii dar o poezie de la cap la coda nu), bunica mea avea doar 4 clase primare si mi-a spus pe dinafara Miorita, versiunea secolul al XIX-lea, atunci mi-a fost mai rusine decat toti anii de scoala cu lectii neanvatate la un loc.
P.S. 2 Google, Gaga, gregar, gasca, gargara, gonflabil, gras, grabit, “Gandeste liber!” by ProTV pe paine, “We love to entertain you!”

 

Iulian

15 ani experienta in industria online

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close