AnticDaciaEconI.T.PsihoRomania

Sahul, cel mai popular joc – 1.195.328.909.025,33860130553856 (un trilion o suta noua zeci si cinci miliarde trei sute doua zeci si opt milioane noua sute noua mii douazeci si cinci) tone de grau un patrat pe tabla de sah

Genul jocului: Strategie, logica, comprehensiune
Dificultate: medie
Dependenta: Mica
Popularitate: Foarte mare
Nota totala: 9.0

Sahul (de la cuvântul persan shah, rege sau conducator musulman) este un joc de strategie între doi jucatori.
Versiunea actuala, clasica ce o stim a jocului provine din sudul Europei (Turcia), în a doua jumatate a secolului al 15-lea, dupa ce a evoluat de la un joc similar mult mai vechi din India care l-a preluat din Persia. În ziua de azi sahul este cel mai cunoscut joc ce se poate juca acasa, în concursuri, prin messenger, online, computer, sau în transnational.

Conform studiilor mele sermice in studiul semnelor literelor si istorie ancestrala as adauga etimologic utmatoarele:
Ş (din Th Ch, SK) – înfăţişarea dobândită de la angajarea konsonală a sufletului în temei, cu ajutorul celui care a dat întemeierea, adică înfiptul.
A – cadrul de fixare. Este pântecul de mamă în care se poate introduce un fetus sau mai mulţi, depinde
H – ghesul
Şar se spune când jucăm şotron. La şotron sunt liniile şi cercurile acelea. Ei, liniile care se fac acolo se numesc şaruri. Şarul ar fi şanţul pe unde născătoarea împinge dorul mai departe.

Acest joc este format dintr-o tabla de sah (virtuala sau materiala) si 2 exhipe de 16 piese fiecare (albe si negre).
Tabla de sah (campul de lupta) are o forma patrata si este împartita în 8 linii si 8 coloane ce formeaza 64 de patrate cu suprafete egale, numite câmpuri colorate alternativ în alb si negru.
Cei doi jucatori au un set de piese, un set de piese este format din: 8 pioni, 2 turnuri (ture), 2 cai, 2 nebuni, un rege si o regina.
In sah, figurina (sau piesa majora) reprezinta orice piesa cu exceptia pionului. Piesele majore se împart în doua grupe: piese grele (turnul si regina) si piese usoare (cal si nebun).

Jucatorii muta pe rând, respectând anumite reguli; prima mutare (începutul partidei) revine jucatorului cu piese albe.
Scopul jocului este obtinerea matului, acesta are loc in momentul in care un rege este atacat si este pus in imposibilitatea de a evita capturarea, nu mai poate fugi.
Atacul asupra regelui, amenintarea sa se numeste “sah”, in acel moment regele trebuie aparat sau trebuie sa fuga.

Mutarile
Fiecare piesa de sah are caracteristicile sale.
Pionul – inainte o patratica sau una pe diagonala in caz de atac asupra unei piese, poate muta si doua casute inainte la pornirea din pozitia initiala
Nebunul – pe diagonala, cat are diagonala libera
Calul – in forla de L de 3 casute lungime si o casut latime, poate sa sara peste piesele care obstuctioneaza culoarul.
Turnul – coridor orizontal sau vertical, cat are liber culoar
Regina – culoar orizontal, vertical dar si diagonala, nu poate executa miscarile calului.
Regele – un patratel pe diagonala orizontala sau verticala
calul nu este restrictionat de aceasta cerinta – de altfel, pentru acesta pozitiile initiala si finala nu sunt de-a lungul unei directii specifice. Daca o piesa a adversarului se gaseste pe pozitia finala a mutarii, atunci acea piesa este capturata. Singura exceptie o face pionul care poate captura numai deplasându-se pe diagonala, în fata.
O singura data în decursul unei partide, fiecarui rege i se permite o mutare speciala numita rocada. Rocada consta în mutarea regelui doua câmpuri spre tura, apoi mutarea turei de partea opusa regelui. Rocada poate fi mica, când mutarea se face cu tura mai apropiata regelui, sau mare când mutarea este facuta cu tura mai îndepartata. Aceasta mutare speciala este permisa doar când se îndeplinesc anumite conditii

Bonusuri: En passant si Promovarea

En passant
En passant este miscarea speciala în care un pion este capturat de un alt pion oponent, imediat dupa ce acesta s-a deplasat doua patrate din pozitia de start (pâna în dreptul pionului oponent) si care ar fi fost oricum capturat daca s-ar fi deplasat doar un patrat. Pozitia rezultata dupa aceasta mutare e similara cu pozitia mutarii si capturii normale a pionului. Mutarea en passant trebuie facuta imediat dupa mutarea pionului, în caz contrar se pierde dreptul de a o mai face.

Promovarea
Promovarea se realizeaza în momentul în care un pion avanseaza pâna la ultima linie accesibila (a opta pentru alb, prima pentru negru). În acea pozitie, jucatorul are obligatia de a schimba imediat pionul cu o piesa la alegere dintre regina, tura, cal sau nebun de aceeasi culoare. În majoritatea cazurilor pionul este schimbat cu regina.

Jucatorii mai putin experimentati urmeaza strategia eliminarii a cat mai multor piese a adversarului, jucatoriui mai avansati aplica strategia ocuparii teritoriale a centrului tablei de sah, pozitie care solicita mai mult experienta decat creativitatea, este un adevarat joc logic, de strategie, nici un alt joc de strategie nefiind la fel de complex si simplu in acelasi timp.

Scopul ramane acelasi, capturarea regelui, mat-ul.

Pana acum 10 ani computerul nu putuse sa infranga omul la sah, de data aceasta IBM a reusit sa construiasca un computer capabil de aceasta performanta.
În mai 1997, Gari Kasparov a jucat la New York o partida de sah cu supercomputerul IBM Deep Blue. Evenimentul a fost urmarit de milioane de oameni în timp real pe site-ul IBM. Din sase partide desfasurate pe parcursul a noua zile, Kasparov nu a reusit sa învinga computerul decât în prima partida; în urmatoarele a obtinut remiza, iar în timpul ultimei partide a renuntat, cedând nervos.

Aici este topul cu cei mai buni jucatori de sah din istoria omenirii.
http://www.metalhead.ro/Top_10_Jucatori_de_sah_din_istorie-aid69408-l1

Legenda aparitiei Sahului
Legenda ne spune ca un puscarias din Persia antica, de plictiseala, a inventat jocul de sah ca sa treaca timpul mai repede.
Regele Persiei a fost extrem de incantat de frumusetea jocului cand a ajuns sa il joace si a cerut sa ii fie adus in fata omul care a inventat acest joc.
In semn de multumire regele Persiei a insistat sa ii ofere bogatii ca semn de multumirem inteleptul a refuzat in nenumarate randuri dar pana la urma, la insistentele regelui, a fost de acord sa primeasca o recompensa in boabe de grau, in progresie geometrica de 2 astfel: un bob de grau pentru prima patratica de pe tabla de sah, doua pentru a doua, patru pentru a treia, opt pentru a parta si tot asa mai departe pana la ultima patratica. Dupa ce s-a efectuat calculul, s-a descoperit ca este vorba de o cantitate de grau imensa si ca rezervele de grau ale Persiei pe 100 de ani ar reusi sa acopere cererea inventatorului sahului.
Deci calculand.. ultima patratica este 2 la puterea 64 = 2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2*2= 256*256*256*256*256*256*256*256= 65 536 * 65 536 * 65 536 * 65 536 = 4 294 967 296 * 4 294 967 296= 18446744073709551616
Calculul l-am facut cu “calculator” de la Windows 7, la View are Scientific si Statistic, altfel dadea cu virgula 😉 shmecher.. nu?

Astfel, talcul acestei legede este acela de a nu subaprecia niciodata un om pana nu il cunosti.

O singura graunta de grau are 64.79891 milligrame, deci 1195328909025338601305.53856 miligrame de grau, asta inseamna
1195328909025338601,30553856 grame de grau
sau
1195328909025338,60130553856 kilograme
1.195.328.909.025,33860130553856 tone de grau

sau mai pe romaneste: un trilion o suta noua zeci si cinci miliarde trei sute doua zeci si opt milioane noua sute noua mii douazeci si cinci tone de grau 🙂

in conditiile in care productia anuala de grau a Romaniei este de 6 milioane de tone.. ar trebui sa muncim toti romanii… mult.. multe mii de ani 🙂 poate chiar zeci de mii de ani 🙂

Toate aceste calcule au fost facute in timp ce am scris post-ul, nu sunt copy & paste si mi-au luat douazeci de minute 🙂

Cuvinte cheie:
sah,chess,turneu,chess master, sah online,sah pe internet,pion,turn,nebun,mat,jocuri sah,sah,jocuri cu sah,jocuri de gandire,iq, jocuri sah,sah,jocuri cu sah,jocuri pe tabla,careu,diagonala,strategie, regina, rege, persia

Tags

Iulian

15 ani experienta in industria online

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close